Camping har udviklet sig mange former for overnatningsmuligheder. Pladserne oplever i øjeblikket en stor søgning mod især overnatningsformer til udlejning.
Mange campingpladser har omkring 30% af omsætningen indenfor udlejning af hytter, campingvogne eller det nye Glamping. Dette er noget som pladserne skal være meget opmærksomme på.
I campingreglementet er det muligt at have op til 20 % på udlejningsenheder. For mange pladser betyder dette, at det er muligt at opføre en større mængde af f.eks. hytter. Hytter der gennem tid har udviklet sig fra simple steder på 9 m2 og op til i dag på maksimalt 45 m2.
Hytterne er i dag indrettet som små sommerhuse med badeværelse, flere soveværelser samt opholdsstue med køkken. Et godt alternativt til sommerhusene der ikke kan tilbyde de mange aktiviteter som campingpladserne har.
Noget der også er gældende, er de mange autocampere der efterhånden er blevet meget populært, især blandt de modne campister. Autocamperne har efterhånden nået over 2 millioner i Europa og vækster med over 200.000 om året. Antallet har efterhånden nået en størrelse der bør indikere en større brug af campingpladserne. Indtil videre har det være lystbådehavne, parkeringspladser eller andre steder i naturen der har været det ønskelige.
Campingpladserne bør også tænke i produktudvikling. Campister søger oplevelser som sagtens kan være på en campingplads. Det kunne være massage, udendørs spabad, kurser, arrangerede gåture, attraktionsbesøg m.m.
Vi har hidtil oplevet campister som enten familier med børn op til 12 – 14 år eller de modne, hvor børnene er fløjet fra reden, der igen vil tilbage til camping. Det campingpladserne mangler er tilbud fra dem mellem 40 og 50 år.
Til denne målgruppe kunne det være en ombygget varevogn eller en ældre VW campingbus, som transportmiddel, til at udforske naturen, frihed og socialsamvær.